Învinge iarna cu aceste fructe și legume bogate în vitamina C

În sezonul rece auzim frecvent recomandări conform cărora este bine să prevenim sau să combatem virozele consumând vitamina C. Dar, câtă vitamina C e indicat să asimilăm și în ce alimente o găsim? Află tot despre vitamina C și pregătește-ți organismul pentru sezonul rece!


O proprietate importantă pe care o are vitamina C este că stimulează producerea colagenului, proteină esențială care contribuie la menținerea țesuturilor, ligamentelor, cartilagiilor și tendoanelor. Știai că pielea este colagen în proporție de 70%? Însă organismul produce mai puțin colagen sau de calitate mai slabă pe măsură ce îmbătrânește.

Vitamina C este aliat de bază al imunității, ajutând la vindecarea rănilor, îmbunătățind sistemul circulator și susținând sănătatea dinților și a oaselor. Deficitul de vitamina C determină apariția sângerării gingiilor, predispoziției la viroze și infecții, lipsei apetitului, depresiei, tulburărilor digestive, schimbărilor bruște de dispoziție, cicatrizării lente a unor răni, lipsei de energie. La polul opus, excesul de vitamina C favorizează apariția pietrelor la rinichi, stărilor de amețeală sau greață și perturbă capacitatea organismului de a lupta împotriva radicalilor liberi.

Potrivit specialiștilor, doza de vitamină C recomandată zilnic pentru adulți este de până la 200 mg. Când asimilăm 15 mg de vitamină C, adică doza pe care o conține un sfert de portocală, corpul nostru absoarbe circa 90% din această cantitate. Când, însă, înghițim un supliment cu 1.250 mg de vitamină C, corpul nostru percepe cantitatea ca fiind excesivă și absoarbe mai puțin de jumătate din aceasta.

Dar este posibil să asimilăm cantitatea optimă de vitamina C fără a fi nevoiți să înghițim suplimente? Da, consumând regulat fructe și legume care conțin vitamina C. Află tot despre vitamina C și ține cont că cele mai bogate surse naturale în care o vei găsi sunt ardeiul gras, ardeiul iute, pătrunjelul, broccoli, conopida, căpșunile, roșiile, cartofii, varza de Bruxelles, ananasul, kiwi, papaya, portocalele, lămâile, grapefruit-ul, guavele, pomelo, mango, coacazele, gutuile, cătina și fasolea verde.

Un kiwi conține mai multă vitamina C decât o portocală

Kiwi are 110 calorii, iar o cană cu acest fruct conține cam 167 mg de vitamină C. Surprinzător, un kiwi include o cantitate mai mare de vitamina C decât o portocală și mai mult potasiu decât o banană!

Ajutând la buna funcționare a sistemului imunitar, kiwi mai conține carbohidrați, fibre și precursori de vitamina A. Antioxidanții din acest fruct au rol important în prevenirea bolilor cardiovasculare și în menținerea sănătății ochilor. Semințele fructului se consumă și conțin acizi grași Omega-3. Tot în categoria beneficiilor ar putea fi încadrat și efectul sau ușor laxativ.

Cu toate acestea, kiwi trebuie consumat cu prudență deoarece poate favoriza apariția litiazei renale. Kiwi conține și actinidina, o substanță care distruge proteinele din colagen. Fructul nu trebuie folosit la prepararea deserturilor în combinație cu lapte, brânzeturi sau gelatina pentru că le lichefiază. De asemenea, kiwi are potențial alergen crescut.
Ardeiul iute, una dintre cele mai importante surse de vitamina C

Un singur ardei iute verde conține 109 mg de vitamina C. Capsaicina, substanță responsabilă pentru iuțeala ardeiului, ajută la ameliorarea durerilor articulare și musculare.

Există numeroase legume cu proprietăți terapeutice, dar ardeiul iute este un medicament în sine. Cercetătorii au demonstrat că prin consumul ardeiului iute roșu pot fi oprite rapid sângerările severe. De altfel, boiaua de ardei iute se aplică din abundență și direct pentru a reduce sângerarea.

Pe lângă vitamina C, ardeiul iute conține caroten și licopen, contribuind la ameliorarea afecțiunilor cardiovasculare și a reumatismului. Această legumă întărește sistemul imunitar, previne apariția diabetului de tip 2 și este eficientă pentru pierderea în greutate, crescând termogeneză – procesul de generare a căldurii în organism, prin care sunt arse calorii, determinând slăbirea. Află tot despre vitamina C și reține că ardeiul iute are proprietăți dovedite cu rol important în prevenirea multor boli.

De reținut, însă, că ardeiul iute e contraindicat în cazul anumitor afecțiuni: hemoroizi, boli hepatice sau inflamații intestinale. În aceste cazuri trebuie evitată condimentarea mâncărurilor cu ardei iute. Și femeile care alăptează ar trebui să excludă din alimentația lor această legumă.


MWISHO PE FACEBOOK

Ai ceva de adăugat?...

*